Valencia el Saler - Reisverslag uit El Saler, Spanje van Nanneke Marcus - WaarBenJij.nu Valencia el Saler - Reisverslag uit El Saler, Spanje van Nanneke Marcus - WaarBenJij.nu

Valencia el Saler

Blijf op de hoogte en volg Nanneke

13 Maart 2014 | Spanje, El Saler

Hola El Saler (Valencia)

Zondag 9 maart vertrokken mevrouw Stigt en ik naar Valencia. We hebben op zich een goede vlucht gehad. Aan het einde alleen hele erge hoofdpijn en steken. Maar de stewardess had aspirine en neusdruppels paraat!

9:15 Aangekomen in Valencia hebben we de metro gepakt naar het centrum van Valencia om hier vervolgens goedkoper een taxi te pakken.
Eenmaal een taxi was het een hele klus om bij de school aan te komen, maar het was gelukt!
Helaas was het huisje nog niet klaar, dus hebben we onze spullen laten staan en zijn we in El Saler (15 min van Valencia) even gamba’s met calamares gegeten, mmm!

Toen we eindelijk ons huisje in konden,bleek dit best klein te zijn. In de douche kan je je kont niet keren, in de kamer staan 2 bedden en een mini kastje. Na een beetje improviseren paste de kleding erin.

In de middag zijn we met de bus zijn we naar Valencia toe gegaan. Eerst naar een mall daarna langs de mooie gebouwen gelopen. Ook zijn we een stukje door een park gelopen. Vroeger was dit een rivier die drooggelegd is. Het park is langer dan 8 km.. Eenmaal in de stad zijn we lekker gaan shoppen. Veel leuke plaatselijke winkeltjes! Leuke ketting, shawls en tasje gekocht. Daarna hebben we ergens lekker Sangria besteld en vervolgens tapas. (gevulde kroketjes, broodjes met serano, brie en zalm, carpaccio, calamares, pan con aioli en een tonijn gerechtje.
In de avond hebben we onze “huisgenoten” (eerder trapkast genoten) ontmoet. Romy 20 NL en Chinees 35? DU.

De volgende dag hadden we om 9:00 les van Victor in de beginnersklas. Erg veel grammatica dus erg lastig. Om 11:30 was de les klaar en zijn we met een groep van 10 rond 15:00 naar Valencia gegaan. Hier kan je op maandag namelijk tapasbroodjes (mini stokbroodjes) voor €0,50 per stuk eten (normaal €1,00). Aanstaand weekend is Las Fallas, dus korting ho maar...
Erg lekker met een “sangria” €1,50 of halve liter €1,50.

In de avond hebben we een huisparty gehouden in een groter huis op het park. Het was erg gezellig met de beerpong en cupflip ala USA.

Dinsdag zijn we na de les met een groep naar Valencia gegaan voor een stierengevecht. Erg aparte en zielige ervaring. Maar toch was het voor 1 keer een ervaring. De “arena” staat midden in het centrum van Valencia.
Er waren 3 mannen met een roze doek en 1 “Zoro” die de stier uiteindelijk dood maakt. Aan het begin testen de 3 mannen de stier zodat “Zoro” de zwakke plekken van de stier kan inschatten. Daarna komen er 2 paarden binnen rijden om de stier zijn nekspieren door te prikken. De stier zwakt af. Daarna volgt een trompet signaal waarna er 3 mannen twee “mega sateprikkers” in zijn nek moeten prikken. Erg lastig, sommige faalde ook..
Na deze toetakeldingen mag el Zoro eindelijk de macho uithangen (want dat zijn ze ook, kwa houding en gedrag). Nu wordt het een 1 tegen 1 wedstrijd die de stier nooit zal winnen.. De Zoro moet hem nu met een rode doek laten bewegen en vervolgens doden met een zwaard. Als hij dit zwaard in een keer door het hart prikt valt de stier vrijwel direct neer en krijgt hij een extra steek met een dolk. Bij de 3e stier die wij zagen werd de stier met de dolk geprikt en sprong daardoor weer omhoog, echt wreed om te zien. Daarna zijn we ook weggegaan.
Nadat de stier wordt weggesleept door paarden, wuifde mensen met witte doekjes (dit gebeurt als de Zoro volgens hen goed zijn best gedaan heeft.) Hiervoor ontvangt hij dan ook het oor van de stier als aandenken... OLE!

Komende weekend Las Fallas (FaYas spreek je het uit)

• 13 Maart 2014 - 17:22

Ineke:

Hoi, Nan
    Bijzonder hoor, dat stierengebeuren. Nou, je weet direct wat je nooit meer gaat bekijken.....Veel pleziet met Las Fallas...

• 13 Maart 2014 - 17:37

Leonieke:

Beste Nanneke,

Dat klinkt allemaal weer heel gezellig. Al genietend Spaans leren, wat wil je nog meer.

Een hele fijne tijd gewenst, met mooi weer, leuke vrienden, lekker eten en niet te moeilijke grammatica.

Hartelijke groet van Jim en Leonieke en Roel.

• 13 Maart 2014 - 23:01

Frank Marcus:

Goed naar je zin, zo te lezen. Goed dat je ook de lokale cultuur leert - incl stierengevecht. Geniet er maar fijn van! Liefs - je daddy

• 14 Maart 2014 - 12:11

Ineke:

Klink leuk ! (behalve van die stieren dan) heel veel plezier !

• 16 Maart 2014 - 18:49

Marianne: